B12-vitamiini puutos kokemuksia

B12-vitamiini on monin tavoin elimistölle tärkeä vitamiini, joten sen puutosta kannattaa ehkäistä mahdollisuuksien mukaan. Kerromme tässä artikkelissa, millaisia b12-vitamiini puutos kokemuksia ihmisillä on ja millaisten oireiden perusteella kannattaa lähteä selvittämään, voisiko itsellä olla b12-vitamiinin puutos. Kerromme myös kuinka b12-vitamiinin puutosta hoidetaan.

Mihin b12-vitamiinia tarvitaan?

B12-vitamiinilla on useita tehtäviä elimistössä. Ensinnäkin se tukee aivojen ja hermoston toimintaa. Lisäksi b12-vitamiinia tarvitaan punasolujen muodostamiseen ja vitamiini on mukana myös DNA:ssa sijaitsevien perintötekijöiden muodostuksessa. Jälkimmäisessä tehtävässä se toimii yhteistyössä foolihapon kera. Myös rasva-, proteiini- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnassa tarvitaan b12-vitamiinia.

Ketkä ovat b12-vitamiinipuutoksen riskiryhmää?

B12-vitamiini auttaa huolehtimaan aivojesi ja hermostosi kunnosta. Koska eläinkunnan tuotteet sisältävät b12-vitamiinia, ovat erityisesti vegaanit vaarassa kärsiä sen puutoksesta. Toinen erityinen riskiryhmä ovat ikäihmiset.

Kuinka paljon b12-vitamiinia tarvitaan?

Aikuisille suositeltava vuorokausiannos on noin 2,0 mikrogrammaa. Imettävien naisten saantisuositus on hieman korkeampi, 2,6 mikrogrammaa per vuorokausi. Lapsille b12-vitamiinia suositellaan 0,5 – 1,3 mikrogrammaa per vuorokausi. Aikuinen saa riittävästi b12-vitamiinia esimerkiksi juomalla päivässä kaksi desilitraa kaurajuomaa tai maitojuomaa, jossa on lisättyä b12-vitamiinia, kaksi juustoviipaletta sekä yhden kananmunan. Jotta ruokavaliosi olisi mahdollisimman monipuolinen, kannattaa eri b12-vitamiinin lähteitä yhdistää monipuolisesti ja vaihdellen.

Aktiivisen b12-vitamiinin puutostilasta puhutaan, jos veren vitamiinipitoisuus on alle 20 pmol / l eli alle 20 pikomoolia per litra. Mahdollisesta puutoksesta puhutaan arvoilla 20 – 70 pmol / l ja vitamiinin riittävästä saannissa arvoilla, jotka ylittävät 70 pmol / l. B12-vitamiinin viitearvo on 138 – 652 pmol / l.

B12-vitamiinin puutosoireita

B12-vitamiinin puutokset oireina esiintyy esimerkiksi anemiaa, tuntoaistin häiriöitä, kuten jalkojen ja käsien puutumista tai pistelyä, sekä muistihäiriöitä ja hajamielisyyttä. Se voi aiheuttaa myös hermosto-oireita ja lihasheikkoutta. Kun lukee b12-vitamiini puutos kokemuksia, monet näistä oireista toistuvat tarinoissa kerta toisensa jälkeen. Hieman harvinaisempia puutoksen aiheuttamia oireita ovat esimerkiksi kielitulehdus, hedelmättömyys, verisuonitukokset, ihon keltaisuus sekä laihtuminen.

Kuinka b12-vitamiinin puutosta hoidetaan?

B12-vitamiinin puutosta voidaan hoitaa vitamiinitableteilla, etenkin jos puutostila johtuu ravinnon yksipuolisuudesta. Joissakin tapauksissa voidaan käyttää myös pistoshoitoa. Ennen hoidon aloittamista on kuitenkin tärkeää mitata veren b12-vitamiinipitoisuus. Mittaus on suositeltava etenkin henkilöille, jotka ovat täyttäneet 50 vuotta. Heidän kannattaa käydä mittauksessa säännöllisesti, koska ikääntyminen heikentää b12-vitamiinin imeytymistä. B12-vitamiinimittaukseen on mahdollista päästä ilman lähetettä.

Hoidon vaikutusaikaan vaikuttaa puutostilan vakavuus ja käytetyn b12-vitamiinilisän muoto. Pistoksina annettu vitamiiniilisä vaikuttaa tabletteja nopeammin, sillä pistoksena annettu vitamiini on tehokkaammin imeytyvää. Useimmiten puutostilaa lähdetään kuitenkin hoitamaan tableteilla ja pistoshoitoon turvaudutaan vain erityistapauksissa.